لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن چیست؟

این محصول پلیمری لوله هایی سیاه رنگ هستند که با خط های آبی ( مخصوص آبرسانی ) خط زرد (  مخصوص گازرسانی ) و خط قهوه ای (مخصوص فاضلاب) استفاده می شوند و از هم تفکیک می شوند. این محصول پلیمری لوله ای است که از نوعی پلی اتیلن مصنوعی به همین نام ساخته می شود که به دلیل ساختار شیمیایی منحصر به فردی که دارد ، مزیت های زیادی را دار است. از میان مزیت های لوله کشاورزی ساخته شده از مواد پلی اتیلن یا به اختصار  PE می توان به مقاومت بالا در برابر مواد خورنده ، فشار، ضربه ، ساییدگی ، دما و همین طور دارا بودن زاویه خمش مناسب اشاره نمود . از دیگر خصوصیات این لوله ی پلیمری می توان به مقاومت بالای آن در برابر ضربه و فشار در دمای بسیار پایین هم خاطر نشان کرد.

ویژگی های لوله کشاورزی :

ویژگی های لوله پلی اتیلن

خوردگی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که سیستم‌ لوله‌کشی فلزی با آن مواجه است. این پدیده هم در داخل و هم خارج لوله رخ می‌ دهد و بر اثر بخشی هیدرولیک آن اثر سوء می گذارد. بسیاری از شهرها آب مصرفی خود را با موادی مخلوط می‌کنند که باعث جلوگیری از زنگ‌زدن و خوردگی حفره‌ای لوله‌ های فلزی می‌شوند. در جاهای دیگر هم از حفاظت کاتدی، پوشاندن با لایه‌های پلاستیکی یا روکش‌ دار کردن استفاده می‌شود که اغلب بسیار هزینه‌ بر است. اما لوله پلی‌ اتیلن ، برخلاف محصولات فلزی نه زنگ می‌ زند، نه می‌ پوسد و نه خورده می‌ شودو طول عمر بالا و صرفه‌جویی بلند مدت در هزینه‌ها را شاهد هستیم.قیمت در اصفهان شیراز درجه 2 لیست قیمت روز سایز 63 استعلام در تهران زنجان سنندج قم رشت همدان یزد بوشهر اهواز مشهد بیرجند تبریز قزوین کرمان کرمانشاه گرگان زاهدان شهرکرد اراک ایلام


مقاومت در برابر فرسودگی

این محصول پلیمری انعطاف ‌پذیر و چکش‌ خوار است و برخلاف سایر انواع لوله‌ های پلاستیکی ، به گونه‌ای طراحی شده که در برابر فشار ناگهانی ، که در سیستم‌ های توزیع آب رویداد شایعی است ، مقاومت از خود نشان می دهد. در بسیاری موارد، این خصوصیت به شما امکان می‌ دهد تا این محصول پلیمری تک‌ جداره را در سیستم خود مورد استفاده قرار دهید.


طول عمر بالا و تاثیرات آن

لوله پلی‌ اتیلن محصولی ایمن، و مناسب استفاده در سیستم‌های لوله‌ کشی زیر ساختی است . طول عمر این نوع لوله ، بسته به کاربرد، طراحی و نوع نصب ، بین 50 تا 150 سال تخمین زده شده است.


معمولاً در سیستم‌های سنتی توزیع آب مقدار زیادی از این مایع حیاتی به دلیل نشتی در محل اتصالات هدر می‌ رود که هم باعث تلف شدن منابع ارزشمند و هم هزینه‌ بر است . اما در سیستم‌ هایی که از لوله پلی‌ اتیلن استفاده می‌ کنند، می‌ توان لوله‌ ها را با استفاده از جوش حرارتی ، چه به روش جوش سوکت، جوش لب به لب یا الکتروفیوژن، به هم متصل نمود و به این ترتیب به طور کامل و دائمی نشتی را از بین برد .


این محصول پلیمری را هم می‌توان با استفاده از زه کشی سنتی نصب کرد و هم فناوری بدون زهکشی دوستدار محیط زیست. در نصب بدون زهکشی، یک ماشین افقی سوراخی ممتد در زیر زمین حفر می‌کند. وقتی عمق سوراخ به مقدار مناسب رسید، این محصول پلیمری به مته وصل شده و در امتداد سوراخ کشیده می‌شود. انعطاف‌پذیری، قدرت کششی بالا و مقاومت این نوع لوله در برابر خوردگی باعث می‌شود که بتوان از آن در فناوری نصب بدون زهکشی استفاده کرد.


چرا لوله پلی اتیلن با محیط زیست سازگار است؟

علاوه بر خصوصیات فیزیکی خارق‌العاده، ویژگی مهم این محصول پلیمری سازگاری آن با محیط زیست است.

  • ساخت لوله پلی‌ اتیلن نسبت به سایر انواع لوله‌ های غیر پلاستیکی به انرژی کمتری نیاز دارد.
  • ویژگی‌ های فیزیکی این نوع لوله به ما امکان می‌دهد بدون زهکشی آن را نصب کنیم که در نتیجه می‌توان از لوله کوچک‌ تر استفاده کرد و تداخل کمتری در بافت خاک محیط به وجود می آورد.
  • اتصالات جوش این محصول پلیمری باعث می‌ شوند که نشتی کمتری داشته باشد.
  • عدم انتشار مواد سمی هنگام تولید یا جوش این نوع لوله و عدم ورود مواد سمی هنگام استفاده از آن به خاک یا آب .
  • این محصول پلیمری را می‌توان بازیافت کرد تا در کاربرد های لوله‌ گذاری بدون فشار استفاده گردد.

مواد تشکیل دهنده لوله پلی اتین چیست؟

این محصول پلیمری از ماده ای پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شود که علامت اختصاری آن PE می باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این ماده از واکنش پلیمریزاسیون واحدهای اتیلن بدست می آید. پلی اتیلن ها خود از خانواده مواد پلی اولفین ها هستند که امروزه در بسیاری از مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی انواع لوله پلی اتیلن :

این محصول پلیمری کابلی برای عایق کردن و پوشش کابل های برق ، فیبر های نوری و … است. از این لوله ها جهت حفاظت کابل ها در برابر بارندگی، ضربه، رعد و برقف برق گرفتگی استفاده می شود. حتی در مواردی کشاورزان از این لوله ها برای آبیاری قطره ای و انتقال آب استفاده می گردد . و در برخی موارد از لوله کشاورزی کابلی برای سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می گردد. قیمت در اصفهان شیراز درجه 2 لیست قیمت روز سایز 63 استعلام در تهران زنجان سنندج قم رشت همدان یزد بوشهر اهواز مشهد بیرجند تبریز قزوین کرمان کرمانشاه گرگان زاهدان شهرکرد اراک ایلام


لوله پلی اتین فاضلابی چیست و چه کاربردی دارد؟

جنس این محصول پلیمری فاضلابی از مواد پلمیر است. این لوله ها کاربرد های فراوانی دارند و برای گردآوری  فاضلاب ها و پسمانده های صنعتی استفاده می گردد. هم چنین از دیگر کاربرد های این لوله می توان به جمع آوری آب های سطحی، لوله های زهکش، فاضلاب های شهری و بین شهری اشاره نمود. این لوله ها اندازه، وزن و ضخامت کاملی دارند. این لوله قادرند بارهای محتلف تا 6 دفعه را تحمل کنند و برای بار های بیشتر نیز قابل تولید هستند.


لوله پلی اتین گازی چیست؟

از اولین کاربردهای این محصول پلیمری گازی می توان به انتقال گاز های طبیعی مخصوصا صنایع پتروشیمی نام برد. قدمت استفاده از این لوله بسیار زیاد است که می تواند دلیلی بر کیفیت و اهمیت این لوله باشد. در کشور های غربی حدود 90% لوله ها برای توزیع و انتقال گاز در صنعت از لوله های پلاستیکی استفاده می شود که اکثر آنها از از پلی اتیلن هستند. از مهم ترین مزایای این محصول پلیمری گازی می توان به نصب راحت، مقاومت بالا در برابر آتش، خوردگی، زنگ زدگی نام برد.

لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله هایی از جنس پلی اتیلن هستند که برای انتقال آب شرب استفاده می شود. این لوله ها دارای قدمت زیادی هستند. لوله پلی اتیلن آبرسانی تک جداره است و می توان از آن در فشار های بین 2.5 تا 25 استفاده کرد. از مزایای این لوله می توان به انعطاف پذیری بالا، طول عمر طولانی، نصب آسان و قابلیت اتصال آسان اشاره نمود.

مزایای مهم لوله پلی اتیلن آب رسانی

  • قابلیت و نصب آسان آن در مقایسه با سایر
  • قدرت انعطاف پذیری بالای لوله
  • نصب آسان آن
  • عمر طولانی، دوام بالا و مناسب بودن قیمت این محصول پلیمری .
  • مقاومت در مقابل سایش و عوامل طبیعی و استحکام بالا لوله پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی
  • کم بودن میزان اصطکاک این محصول پلیمری و ثابت بودن آن
  • بی نیاز به پوشش و حفاظت کاتدی
  • مقاومت بال در برابر حلال های آلی
  • مقاومت در برابر اشعه های فرابنفش آفتاب
  • مقاومت این محصول پلیمری در برابر سرما و گرمای شدید
  • در برابر فرسایش خاک و زلزله مقاوم است.

موارد تاثیر گذار بر قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن روز به روز در حال افزایش است. در واقع مواد تشکیل دهنده لوله کشاورزی از نفت ساخته می شود و ساخت مواد پلی اتیلنی رابطه ای مستقیم با قیمت جهانی نفت دارد بنابراین رشد قیمت نفت باعث رشد قیمت محصولات پلیمری می گردد.


قیمت لوله پلی اتیلن به نسبت خلوص مواد اولیه استفاده شده در آن متفاوت است. مواد اولیه و مهم این محصول پلیمری pe 40, pe 63, pe 80 و pe 100 است که میزان استفاده از آن قیمت لوله را تعیین می کند. قیمت این محصول پلیمری و میزان خالص بودن آن به میزان ترکیب مواد اولیه و مورد نیاز  با مواد ضایعاتی می باشد. مواد اولیه برای ساخت این محصول پلیمری ضایعاتی می باشد که  از آسیاب کردن لوله های پلی اتیلن مصرف شده تولید می شود. اکثر لوله ها با مواد ضایعاتی مانند گرانول و یا کامپاند تولید می شوند ویژگی ها و کاربردهای خاصی در صنعت دارند.قیمت لوله پلی اتیلن در بازار از میزان تفاوت بالایی برخوردار نیست چرا که این قیمت برای اکثر تولیدکننده ها مشخص و واضح است. پس اگر در جایی قیمتی را دیدید که تفاوت چشم گیری با سایر قیمت ها دارد، به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است این لوله ها از مواد ضایعاتی (درجه 2) و به صورت گسترده تولید می گردد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن :

قیمت لوله کشاورزی بر اساس روش های مختلفی تعیین می شود که هر کدام میزان تاثیر متفاوتی را روی نرخ این محصول پلیمری می گذارند و در نتیجه قیمت انواع لوله در کارخانه ها متفاوت اعلام می شود. این تفاوت دلایل مختلفی دارد که در ادامه درباره ی آن صحبت خواهیم نمود. شاید برخی از مردم از وجود تفاوت میان قیمت لوله با برند های متفاوت تعجب کنند. این تفاوت ناشی از موارد مختلفی می تواند باشد. تاثیر هر یک از موارد موجود اختلافات زیادی با یکدیگر دارد و هر کس بنا به نیاز خود می بایست میان لوله های مختلف و تفاوت آن ها انتخاب خود را انجام دهد.


مواد اولیه لوله پلی اتیلن آیا تاثیر گذار است؟

یکی از دلایلی که قیمت لوله کشاورزی تغییر می کند استفاده از مواد اولیه می باشد. مسلما کارخانجاتی که از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک استفاده می کنند، قیمت بالاتری نیز برای این محصول انتخاب می کنند. زمانی که برخی از کارخانه ها از مواد ضایعاتی برای تولید لوله استفاده می کنند، می توانند قیمت این محصول پلیمری را به طور محسوسی کاهش دهند. مسلما با تولید این نوع لوله نباید انتظار کیفیت بالایی از لوله داشت و بنابراین انتخاب مراکز معتبر قیمت لوله پلی اتیلن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وجود کیفیت در این محصول پلیمری سبب می شود تا مردم بهتر بتوانند به کارخانه ای اعتماد کنند اما تنها مواد اولیه روی قیمت لوله موثر نخواهد بود.

خلوص مواد اولیه

با اینکه برخی از مواد با کیفیت در تولید لوله استفاده می کنند اما میزان خلوص مواد اولیه روی قیمت لوله تاثیر بیشتری می گذارد. با افزایش خلوص این مواد میزان نزدیک شدن تولید به استاندارد ها بیشتر خواهد بود و البته قیمت لوله کشاورزی نیز افزایش خواهد یافت. قیمت 1000 متری دیجی کالا اصفهان شیراز درجه 2 لیست قیمت روز سایز 63 استعلام در تهران زنجان سنندج قم رشت همدان یزد بوشهر اهواز مشهد بیرجند تبریز قزوین کرمان کرمانشاه گرگان زاهدان شهرکرد اراک ایلام در نهایت آنچه باعث تغییر قیمت این محصول پلیمری می شود انواع لوله تولید شده می باشد. میزان مواد به کار رفته در هر نوع لوله متفاوت است و این اختلاف باعث تغییر در قیمت این محصول پلیمری می گردد.اندازه و سایزاین محصول پلیمری یکی از علت های افزایش قیمت آن می شود که البته به درجه کیفیت آن نیز بستگی دارد. موارد مختلفی روی قیمت لوله پلی اتیلن اثر گذار است که هر یک را باید به صورت دقیق مشخص نمود. برند هایی که از درجه اعتبار بیشتری برخوردارند اغلب می توانند گزینه ی مناسب تری برای خرید باشند.

فروش لوله پلی اتیلن نوار تیپ

بررسی بازار فروش لوله کشاورزی :

مواد خام و اصلی پلی اتیلن از پالایشگاه ها به دست تولیدکننده های لوله های پلی اتیلن می رسد و قیمت این محصول پلیمری هر روزه در حال تغییر می باشد چرا که مواد اصلی آن پلی اتیلن است و چون قیمت پلی اتیلن هر روز در حال تغییر می باشد قیمت لوله کشاورزی هم ثابت نیست. برای خرید این محصول پلیمری شما باید هر روز پیگیر قیمت لوله پلی اتیلن باشید. این محصول پلیمری ویژگی های منحصر به فردی دارد که شاید لوله های دیگر با جنس متفاوت این ویژگی را نداشته باشند. به همین دلیل است که بسیاری از مهندسان و طراحان برای نصب لوله های از این محصول پلیمری استفاده می کنند، بدون آنکه توجهی به قیمت لوله پلی اتیلن داشته باشند. قیمت در شیراز درجه 2 قیمت روز سایز 63 استعلام در تهران زنجان سنندج قم رشت همدان یزد بوشهر اهواز مشهد بیرجند تبریز قزوین کرمان کرمانشاه گرگان زاهدان شهرکرد اراک ایلام

چرا لوله پلی اتیلن؟

مزایای لوله کشاورزی  باعث شده است که این نوع لوله تا حد زیادی جایگزین لوله‌های فلزی و فولادی شود.ن عمر بالا، انعطاف‌پذیری، هزینه اندک، مقاومت در برابر خوردگی و فرسودگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر باعث گردیده که این محصول پلیمری انتخاب اول برای استفاده در هر سیستم لوله‌کشی باشد.

علت استفاده ، کاربرد و مزایای آن :

در معادن برای انتقال مواد و ضایعات معدنی از لوله پلی اتیلن استفاده می گردد. ویژگی‌های این نوع لوله در کنار امنیت و قابلیت اطمینان باعث شده است که روز به روز کاربرد آن در صنایع معدنی بیشتر گردد. در این صنایع ، ویژگی‌های مقاومت در برابر ساییدگی، سطح صیقلی داخلی، مقاومت مناسب در برابر بیشتر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا در برابر ربه، هزینه پایین و سهولت نصب لوله کشاورزی را در رقابت با لوله فلزی به برنده‌ای همیشگی تبدیل کرده‌اند. اتصالات این محصولپلیمری در خطوط دوغاب، آبگیری حفره‌ها و گودال‌ها، حمل‌ و نقل معکوس و انواع کاربردهای آبی و شیمیایی استفاده می‌شوند. قیمت اصفهان شیراز قیمت روز سایز 63 استعلام در تهران زنجان سنندج قم رشت همدان یزد بوشهر اهواز مشهد بیرجند تبریز قزوین کرمان کرمانشاه گرگان زاهدان شهرکرد اراک ایلام


شبکه ی آبرسانی شهری و نقش لوله کشاورزی

لوله کشاورزی

در شبکه های سازمانی آب شهر های مختلف جهان ، سیستم‌های توزیع آب برای انتقال آب میان تسویه‌ خانه‌ها، مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، شهرها و مناطق صنعتی از لوله کشاورزی وجود دارد. این سیستم سال های زیادی عمر می‌کند و می‌تواند آب تمیز را با قیمتی کم توسط این محصول پلیمری به همه نقاط شبکه آب شهری برساند.


لوله پلی اتیلن چه کاربرد هایی دارد؟

  • در شبکه های آب رسانی شهری و روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شبکه های فاضلاب شهری و روستایی نیز استفاده می گردد.
  • در شبکه های گازرسانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شبکه ها و سیستم های زه کشی استفاده می گردد.
  • در سیستم های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی از این محصول پلیمری استفاده می گردد.
  • در سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)
  • به عنوان پوشش کابل های مخابراتی، کابل برق و فیبر نوری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از لوله پلی اتیلن در سیستم فاضلاب :

بیش از ۶۰ سال است که از لوله پلی اتیلن در سیستم‌های فاضلاب استفاده می گردد. ویژگی‌های عملکردی و فیزیکی بالای دیواره‌ های این نوع لوله آن را به گزینه‌ ایی ایده‌آل برای انتقال ثقلی و فشاری فاضلاب و سیستم‌ های جمع‌ آوری آب باران تبدیل کرده است.


لوله کشاورزی با قطر بالا برای استفاده در سیستم‌ هیدرولیک و جهت انتقال آب به نیروگاه‌ ، تغذیه توربین‌ ها و انتقال آب به سیستم‌ های توزیع بسیار مناسب است . سبکی، خمش مناسب، سهولت نصب، انعطاف‌پذیری، اتصالات بدون نشتی، عملکرد هیدرولیک فوق‌العاده، مقاومت عالی در برابر فشار ناگهانی به علاوه طول عمر زیاد مزایایی هستند که این لوله را برای کاربرد در سیستم‌های هیدروالکتریک به گزینه‌ای بسیار خوب تبدل می‌کنند.


لوله پلی اتیلن زیر دریا :

این محصول پلیمری به چند دلیل بهترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی در دریا است:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و رسوب صدف‌های دریایی
  • استقامت زیاد در برابر جزر و مد
  • انعطاف‌پذیری و شعاع خمش بالا در بستر دریا
  • سبکی و شناوری لوله در آب دریا
  • سهولت در حمل و نقل و نصب لوله پلی اتیلن
  • نیاز کم به نگهداری و تعمیر

لوله پلی اتیلن نوع مکشی برای استخراج حجم عظیم از آب سرد در عمق دریاچه‌ ها، اقیانوس‌ ها و رود خانه‌ ها به کار می‌ رود. این آب سرد به عنوان سیال اصلی وارد مبدل حرارتی شده و آب سرد تمیز، با یک دهم انرژی مورد نیاز در سیستم‌ های خنک‌ کننده، تولید می گردد . برای انتقال آب بازگشتی از سیستم‌ خنک‌ کننده و گاهی فاضلاب تسویه شده به محوطه‌ های تخلیه، مانند رودخانه‌ ها و دریاچه‌ ها یا دریاها، در عمق و فاصله مشخصی از ساحل، نیز از این محصول پلیمری برون‌ ریز استفاده گردد.