نوار تیپ آبیاری قطره ای چیست

نوار تیپ الماس پلاست

تیپ یا نوار آبیاری قطره‌ای نواری است با دیواره نازک که برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌گردد . تیپ از نوع پلی اتیلن و بسیار نرم انعطاف پذیر است که هنگام ورود آب به آن پر می‌گردد و قطره‌های آب از طریق قطره چکان های تعبیه شده بر روی تیپ خارج می‌شود و پس از پایان آبیاری، تیپ دوباره به شکل مسطح در می‌آید.

نوار تیپ زنجان ، نوار تیپ الماس پلاست

نوار تیپ الماس پلاست

ضخامت دیواره نوار تیپ بسیار نازک است و فاصله بین قطره چکان ها در نوار آبیاری مختلف است . از تیپ های ضخیم تر معمولا برای آبیاری زیر سطحی گیاهان مختلف استفاده می شود. نوار تیپ انواع مختلفی دارد بنابراین قیمت آن بر اساس مشخصات فنی (ضخامت – اندازه ) و کیفیت تولید ارائه می‌گردد.

سیستم آبیاری تیپ چیست؟

سيستم آبیاری با نوار آبیاری تیپ ، متشكل از ايستگاه پمپاژ ، لوله های اصلی و فرعی، شيرفلكه ها، اتصاالت و نوارهای آبياری تيپ است. برای آبدهی مناسب و یکنواخت لوله های تیپ، فشار کاری معمول برای کارکرد این سیستم 1 بار است كه توسط ایستگاه پمپاژ تامین می‌گردد.

نوار تیپ الماس پلاست

ايستگاه پمپاژ علاوه بر تامين و تنظيم فشار لازم براي گردش آب در سطح مزرعه و خروج يكنواخت آب از روزنه های لوله تيپ، وظيفه جلوگيری از ورود ذرات ریز و معلق آب به سيستم آبياري را بر عهده دارد. اين كار از طريق نصب فيلترهاي مختلف در اين ايستگاه انجام می‌شود.

قیمت نوار آبیاری قطره ای ، نوار تیپ الماس

انتخاب فيلتراسيون مناسب براي هر مزرعه بر اساس كيفيت آب آبياری و توسط طراح سيستم آبياری انجام می‌شود. حذف ذرات ریز و معلق آب توسط فیلترها برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها و ایجاد یکنواختی در خروج آب و بالا بردن عمر مفید نوارهای آبیاری تیپ ضروری است. همچنين در صورت نصب تانک کود و تجهیزات کود دهی در ایستگاه پمپاژ، عملیات کود دهی مزرعه نیز می‌تواند توسط لوله‌های تیپ انجام گیرد .

قطر لوله های اصلی و فرعی نيز وابسته به مساحت قطعه تحت آبياری و دبی عبوری از آنها است كه در زمان طراحی سيستم، توسط طراح مربوطه تعيين می‌شوند. اين لوله ها عمدتا از پلی اتیلن و یا لی فلت با قطرهای مورد نیاز هستند.

نوار تیپ الماس پلاست

انواع نوار تیپ

از نظر تنوع فناوری نوار آبیاری برای روش های مختلف (سطحی و زیرسطحی ) و گیاهان مختلف، با تنوع بسیار زیادی از نظر ضخامت و فاصله بین قطره چکان ها یا درزها تولید می‌شوند. اما پرمصرف ترین نوع آنها نوار آبیاری با ضخامت 175 و 200 میکرون با فواصل آبدهی 10، 20 و 30 سانتی متر می‌باشد.نوار تیپ الماس پلاست

معمولاً نوار های آبیاری از نوع درزدار و پلاک دار  هستند. نوار تیپ پلاک‌دار دارای قطره‌چکان است و در فواصل مشخص 10و 20 و 30 سانتی متر دارای پلاک (قطره چکان) می باشند . آبدهی پلاک ها 2/1-6/1-2 لیتر بر ساعت بوده و ضخامت نوارهای آبیاری پلاک دار از 150 تا 200 میکرون و فشار کارکرد 8/0 تا 1 بار می‌باشد .

نوار تیپ الماس پلاست

اما نوار تیپ درزدار، قطره‌چکان ندارد و به جای آن مسیری زیگزاگی در کنار آن وجود دارد که باعث شکستن فشار آب شده تا قطرات از طریق درزها خارج و به پای گیاه برسند که اصطلاحاً به بغل دوخت معروف است.

نوار تیپ الماس پلاست

مزایای استفاده از نوار تیپ

  1. صرفه جویی در مصرف آب و افزایش سطح زیر کشت
  2. استفاده آسان در زمین هایی با شکل نامنظم
  3. کم شدن فرسایش خاک
  4. کاهش رشد علف های هرز
  5. نصب آسان و سریع و حمل و نقل راحت نوار تیپ آبیاری
  6. قابلیت نصب بر روی خاک ، زیر خاک و یا حتی معلق
  7. جلوگیری از چسبیدن جلبک و رسوبات معدنی بدلیل جنس آن
  8. یکنواختی توزیع آب
  9. نیاز به فشار کمتر نسبت به سایر روش‌ها

محدودیت های استفاده از نوار تیپ چیست؟

  1. استفاده از فیلتر به جهت جلوگیری از گرفتگی درز و قطره چکان
  2. جلوگیری از زاویه دار شدن نوار آبیاری
  3. جلوگیری از نصب در شیب بالای 2 درصد
  4. نیاز به هزینه اولیه راه اندازی
  5. رعایت روش‌های نصب با توجه به شرایط محیطی

اتصالات نوار تیپ چیست؟

این که چگونه وصل می‌شوند ، نوار تیپ را می‌شود به وسیله اتصالات متنوعی به شبکه آبیاری وصل کرد از جمله این روش‌ها، اتصالات تیپ به لوله 16 یا اتصالات تیپ به لی فلت ، اتصالات تیپ به تیپ است. برای نصب و اتصال نوار تیپ هیچ واشر یا ماده شیمیایی لازم نیست. این موضوع باعث اتصال آسان و سریع در نصب و راه اندازی می‌شود.

نوار تیپ الماس پلاست

کاربردهای نوار تیپ چیست؟

خوشبختانه نوار تیپ برای انواع کشت های متراکم وردیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشاورزی برای آبیاری گیاهان ردیفی (مانند گل کلم، کاهو، خربزه، فلفل، پنبه…) و نیز گیاهان زراعی (گندم، ذرت، حبوبات…) وسیله پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه نصب می‌شود تا آب از طریق نفوذ عمقی در خاک به محدوده ریشه گیاه برسد.

نوار تیپ الماس پلاست

در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. این روش در گلخانه ها نیز قابل استفاده می‌باشد.

نوار تیپ الماس پلاست

دیدگاهتان را بنویسید